Ramón Casanova

(CAT)
Fotògraf i docent de l’art (a l’IEFC i al Departament d’Arts Visuals i Disseny de la Universitat de Barcelona). És doctor en Belles Arts amb la tesi L’Epifania de la imatge.

Una setmana del solstici d’estiu fotografiant el Pantheon de Roma.

El Pantheon és una càmera sobredimensionada de quaranta-tres metres de diàmetre, dividits en una semiesfera recolzada en un cilindre de tal manera que, si traçessim el diàmetre de l’esfera, el punt de suport es correspondria exactament amb el nadir sota l’única obertura del temple: l’òcul de gairebé nou metres de diàmetre.
L’òcul es correspon al sol a l’orbe del temple i el seu cercle de llum projectat evoluciona celestialment per l’interior de l’espai durant tot el cicle solar. Com que el temple està orientat nord-sud, i la porta a l’orientació nord, al migdia del solstici d’estiu el sol es posa exactament davant la porta.
La magnificència de l’espai contrasta amb la unicitat amb la que es lliura. Es presenta tot de cop; a la primera entrada, accedeixes ja a la totalitat de l’òrgan de visió.
Cap element roman ocult, res es guarda, es reserva o es protegeix. Tot està disposat per a la visió. Al Pantheon temple, el fidel accedeix a la recreació del món, un cel grandiós i no obstant això abastable i mesurable. Per al vident, el seu ull s’entra en un altre ull; pot veure evolucionar la visió, pot veure abans de veure, pot projectar-se en l’associació de mirades.
Està dins de l’ull!, no és una anàlisi de la visió, és un romandre en el seu interior mentre ella veu. Per al fotògraf és la conjunció de les anteriors sumades a una nova analogia: la de la càmera dins de la càmera
Un estenop desmesurat projecta una imatge del sol sobre la volta de la rotonda i en arribar el migdia, toca el terra i et banya de llum; la mateixa que et banya fora, però aquí és dins i es fa conscient, la interioritat amb la qual participes en la il·luminació que se’t lliurament. El fenomen et involucra totalment.

 

Ramón Casanova

(CAST)
Fotógrafo y docente de arte (en el IEFC y el Departamento de Artes Visuales y Diseño de la Universidad de Barcelona). Es doctor en Bellas Artes con la tesis La Epifanía de la imagen.

Una semana del solsticio de verano fotografiando el Pantheon de Roma.

El Pantheon es una cámara sobredimensionada de cuarenta y tres metros de diámetro, divididos en una semiesfera apoyada en un cilindro de tal manera que, si trazáramos el diámetro de la esfera, el punto de apoyo se correspondería exactamente con el nadir bajo la única apertura del templo: el óculo de casi nueve metros de diámetro.
El óculo se corresponde al sol en el orbe del templo y su círculo de luz proyectado evoluciona celestialmente por el interior del espacio durante todo el ciclo solar. Al estar el templo orientado norte-sur, y la puerta en la orientación norte, al mediodía del solsticio de verano el sol se posa exactamente ante la puerta.
La magnificencia del espacio contrasta con la unicidad con la que se entrega. Se presenta todo de golpe; en la primera entrada, accedes ya a la totalidad del órgano de visión.
Ningún elemento permanece oculto, nada se guarda, se reserva o se protege. Todo está dispuesto para la visión. En el Pantheon templo, el fiel accede a la recreación del mundo, un cielo grandioso y sin embargo abarcable y mensurable. Para el vidente, su ojo se entra en otro ojo; puede ver evolucionar la visión, puede ver antes de ver, puede proyectarse en la asociación de miradas. ¡Está dentro del ojo!, no es un análisis de la visión, es un permanecer en su interior mientras ella ve. Para el fotógrafo es la conjunción de las anteriores sumadas a una nueva analogía: la de la cámara dentro de la cámara.
Un estenope desmesurado proyecta una imagen del sol sobre la bóveda de la rotonda y al llegar el mediodía, toca el suelo y te baña de luz; la misma que te baña fuera, pero aquí es dentro y se hace consciente, la interioridad con la que participas en la iluminación que se te entrega. El fenómeno te involucra totalmente.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s